Nieuwsgebruikers willen een aha-moment: nú snap ik het!

12-11-2019

13.45

Aula

Capturing and making sense of everyday news use

T. Groot Kormelink

prof.dr. I.C. Costera-Meijer, prof.dr. M.J. Broersma

Faculteit der Geesteswetenschappen

Wijsbegeerte

Promotie

Nieuwsgebruikers hebben een bredere interesse dan klikcijfers van nieuwswebsites suggereren. Alhoewel een spannende titel van een nieuwsartikel een gevoel van urgentie creëert om te klikken blijkt dat een beschrijvende titel daarentegen vaak al voldoende informatie geeft en daarom geen klik nodig heeft. Dat betekent niet dat nieuwsgebruikers die titel niet willen zien. Integendeel: ze ervaren zo’n efficiënte titel juist als een service die hen in staat stelt snel op de hoogte te zijn van het laatste nieuws. Dat blijkt uit het promotieonderzoek van Tim Groot Kormelink waaruit ook blijkt dat nieuwsgebruikers complexe gebeurtenissen juist in begrijpelijke termen uitgelegd willen krijgen. 

Sensatie of begrip
Heeft het publiek enkel interesse in entertainment- en sensatienieuws? Groot Kormelink: “Je zou het bijna denken als je ziet welke nieuwsberichten in de Meest Gelezen-sectie belanden. Zoals ‘Trump verbijstert rouwende ouders met hinderlaag’. Dan klikken mensen wel. Mijn onderzoek corrigeert een dominante aanname binnen de journalistiek dat gebruikers vooral junknieuws willen. Zoals een geïnterviewde journalist het zelf zei: “Als het aan het publiek ligt, hebben we straks alleen maar dikkerdjes met een beperkt of verminkt wereldbeeld”. Groot Kormelink laat zien dat luisteren naar nieuwsgebruikers en het vervullen van de democratische functie van de journalistiek prima samengaan, namelijk door complexe gebeurtenissen op een toegankelijke, begrijpelijke manier uit te leggen.

Enthousiast door duiding
Waarom zouden we bijvoorbeeld op het laatste nieuwtje over de Brexit klikken als we niet eens snappen wat er precies aan de hand is? De drie voornaamste zaken die lezers van nieuws graag belicht zien zijn (1) Wat betekent dit nieuws en waarom doet het ertoe?, (2) Hoe is het om je in zo’n situatie of positie te bevinden?, en (3) Wat is een mogelijke oplossing en waardoor wordt die belemmerd? Kort samengevat: hoewel nieuwsgebruikers zeker plezier beleven aan junknieuws, worden ze pas echt enthousiast als journalistiek hen helpt complexe gebeurtenissen (eindelijk) te begrijpen. Groot Kormelink: “Ze willen een aha-moment: nú snap ik het. “

Meer informatie over het proefschrift